حدیث عشق
. امام صادق(ع) : لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً. دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. /امالی طوسی ص303
سایت آیت الله العظمی خامنه ای سایت امام خمینی (ره)

گزارش فعالیت های پژوهشی سال 99

به مناسبت آغاز هفته پژوهش،معاون پژوهش مدرسه علمیه هراتی شهرستان تربت حیدریه حجت‌الاسلام محمد حسین عصمتی گزارشی از فعالیت‌های این واحد در سال تحصیلی 99_98 ارائه کرد.

وی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری با تبریک این هفته به تمامی پژوهشگران درعرصه های مختلف علمی ،گزارشی از فعالیت های معاونت پژوهش مدرسه هراتی تربت حیدریه در سال گذشته ارائه نمود.

برگزاری نشست های علمی پژوهشی:

معاونت پژوهش مدرسه هراتی در راستای آشنایی طلاب با آخرین نظریات و اولویت های پژوهشی اقدام به برگزاری نشست های علمی به صورت عمومی و تخصصی نموده است که برخی از موضوعات تبدیل به مقاله نیز شده است برخی از عناوین این نشست ها عبارتند از:

1. معیارهای بسیجی از دیدگاه قرآن وحدیث

2. سیر تطور مفهوم اجتهاد

3. اهمیت پژوهش و کار کرد آن در پاسخ گویی به نیاز های جامعه اسلامی

4. شبهات پیرامون شخصیت نبی مکرم اسلام (ص) 1

5. شبهات پیرامون شخصیت نبی مکرم اسلام (ص)2

6. شبهات پیرامون دفاع مقدس

7. بررسی زندگینامه علمی شیخ انصاری(ره)

8. نقش ادبیات عرب عرب در پاسخگویی به شبهات دینی

9.مبانی دینی نظام جمهوری اسلامی و تشکیل حکومت قبل از ظهور امام  (عج)

10.درباره دربار

وی در ادامه افزود در راستای مهارت آموزی طلاب جوان در امر ارائه مطالب علمی به صورت شفاهی، اقدام به برگزاری کنفرانس علمی نموده و طلاب در حضور اساتید اقدام به ارائه مطالب علمی نموده و اساتید اشکال احتمالی را تذکر می دهند که برخی از عناوین کنفرانس های علمی عبارتند از:

1. علم اصول مبحث ضد

2. ادبیات عرب مبحث فاعل

و همچنین در راستای ایجاد شور و انگیزه  در ساحت های مختلف پژوهشی،واحد پژوهش مدرسه اقدام به برگزاری مسابقه پژوهشی در محورهای مختلف مانند مقاله کوتاه، مسابقات کتابخوانی،شعر، داستان، ایده پژوهشی، نرم افزار نموده است.

کارگاههای پژوهشی یکی دیگر از اقدامات معاونت  پژوهش مدرسه هراتی  بوده است .کارگاههای مختلفی در سطوح مختلف حوزه برگزار گردیده که یکی از این کارگاه ها در سطح عالی حوزه برای اولین بار در شهرستان تربت حیدریه و شرکت طلاب سطح عالی از شهرهای اطراف با حضور اساتید درس خارج استان برگزار گردید.که از جمله این فعالیت ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 1. کارگاه تقریر نویسی درس خارج(برای اولین بار در شهرستان تربت حیدریه با حضور اساتید سطح عالی حوزه علمیه خراسان)

2. کارگاه روش مقاله نویسی

3.کارگاه آشنایی با رایانه

3.کارگاه آشنایی با ورد

4. کارگاه آشنایی با نرم افزارهای اسلامی

5. کارگاه معرفی منابع مرجع در فقه امامیه

6.کارگاه معرفی کتب مرجع ادبیات عرب

معاونت پژوهش مدرسه به هدف تشویق و ترغیب طلاب و نیز اطلاع از آخرین دستاوردهای پژوهشی مدرسه و سایر نهاد های پژوهشی کشور اقدام به برگزاری نمایشگاه مختلف کتاب و دستاوردهای پژوهشی نموده است.

معرفی و تقدیر از ممتازین برترین های پژوهشی یکی دیگر از اقدامات معاونت  پژوهش بوده که در این راستا از برترین های بین المللی ،کشوری و استانی در ساحت های مختلف پژوهشی مانند نرم افزار و مقاله و....در مراسمات رسمی تقدیر به عمل آمده است.

برگزاری مراسمات رسمی مانند مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با حضور معاونت محترم پژوهش حوزه علمیه خراسان حجت الاسلام و المسلمین کندری(زید عزه) ، و تقدیر از ممتازین و ... از جمله اقدامات این معاونت بوده است.

مدرسه علمیه هراتی از ظرفیت های بالایی در امر پژوهش برخوردار است که به جهت رفع ابهام از پژوهشگران در عرصه های گوناگون، معاونت پژوهش مدرسه با استفاده از اساتید متخصص در علوم مختلف حوزوی و میان رشته ای در شئونات مختلف پژوهشی ،به طلاب و پژوهشگران مشاوره می دهد.که می توان به مشاوره پایان نامه سطح سه و چهار،مشاوره در جهت تولید نرم افزار و مقالات اشاره نمود.

 کارگروه‌های پژوهشی یکی دیگر از اقدامات راهبردی معاونت پژوهش مدرسه هراتی محسوب می شود چرا که در این کارگروها که عباتند از 1.کار گروه فقه  2.کارگروه ادبیات عرب3.کارگروه علوم عقلی ،طلاب موفق زیر نظر استاد به پژوهش های مختلفی همچون شرح کتب و تدوین نموداری جدید و تعیین اولویت های پژوهشی و ... می پردازند.

به جهت سهولت در دستیابی به برخی منابع و اطلاع از پیشینه تحقیقات گروه نرم نرم افزاری مرآت مدرسه هراتی اقدام به تولید نرم افزار مجموعه مقالات مدرسه هراتی نموده است.

کتابخانه یکی از مجموعه های زیر نظر معاونت پژوهش مدرسه می باشد که در سال گذشته اقدامات مهمی در جهت ارتقاء خدمات رسانی به طلاب در این مجموعه اتفاق افتادکه برخی آنها عبارتند از:

1.راه اندازی کتابخانه تخصصی مدرسه در کنار کتابخانه عمومی

2.خرید کتاب‌های مورد نیاز رشته های تخصصی مدرسه

3.خرید کتاب به مبلغ شش میلیون تومان

4.اجرای طرح اهدای دانایی (در این طرح روحانیت معزز و طلاب عزیز و برخی از مردم متدین کتب بلا استفاده در کتابخانه شخصی خود به کتابخانه مدرسه اهداء می نمایند.)

5.اضافه نمودن قفسه کتاب

6.پالایش و ترمیم کتب

7.راه اندازی کتابخانه مجازی مدرسه در پیام رسان ایتا

نشریه داخلی مدرسه هراتی یکی دیگر از اقدامات معاونت پژوهش بوده است که تا به اکنون ششمین شماره از نشریه داخلی مدرسه به چاپ رسیده است.

واحد رایانه مدرسه نیز که از زیر مجموعه های معاونت پژوهش می باشد در جهت خدمات رسانی به طلاب پژوهشگر اقداماتی همچون نصب آخرین ورژن از نرم افزارهای اسلامی و راه اندازی اینترنت پر سرعت و ....انجام داده است.

در پایان نیز بنده با توجه به ظرفیت های بالای علمی پژوهشی که به برکت وجود حضرت آیت الله شیخ محمد رضا عصمتی(زید عزه)مدیریت و امام جمعه شهرستان، در مدرسه هراتی وجود دارد،عرض می کنم مدرسه هراتی آماده همکاری با سایر نهاد های علمی و فرهنگی شهرستان در راستای پیشبرد و نهادینه سازی معارف اسلامی در سطح جامعه می باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.