حدیث عشق
. امام صادق(ع) : لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً. دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. /امالی طوسی ص303
سایت آیت الله العظمی خامنه ای سایت امام خمینی (ره)

نشست علمی کاربرد صرف در مسیر اجتهاد

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، با تدریس حجت الاسلام والمسلمین مهدی رضایی، مسئول آموزش مدرسه علمیه سلیمانیه در این نشست علم «متن اللغه»، «فقه اللغه»، «دانش صرف»، «دانش نحو» و «دانش بلاغت» را به عنوان اهم علوم زبان عربی برشمرد و با بیان این که در علم متن اللغه به لغت شناسی می پردازید، گفت: در حقیقت در این علم با تشخیص حروف اصلی کلمات لغات را یاد می گیرید و کلمات قرآنی را می آموزید.
مسئول آموزش مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که هر یک از طلاب باید به کلمات سخت و دشوار قرآنی تسلط نسبی خوبی داشته باشند، به دومین شاخه از اهم علوم عربی یعنی فقه اللغه اشاره و خاطر نشان کرد: در این شاخه از علوم به کلماتی که باهم تفاوت معنایی دارند و یا قالب مترادف و متضاد به خود گرفته اند، پرداخته می شود.
وی در ادامه با بیان این که دانش صرف به دو شاخه کلمه شناسی و کلمه سازی تقسیم می شود، از طلاب خواست تا نسبت به این دو شاخه با تمرین و ممارست تسلط نسبی خوبی پیدا کنند و بیان کرد: طلبه باید هر دو را بیاموزد و بداند که کلمه سازی بیش تر حفظ محور بوده اما کلمه شناسی فهم محور است و برای تثبیت آن طلاب باید به خوبی تمرین کرده باشند.
حجت الاسلام رضایی در ادامه با معرفی کتاب «معجم مفردات الابدال و الاعلال فی القرآن الکریم» از احمد محمد خراط بیان کرد: همانطور که در این کتاب ارزشمند فهرستی از کلمات سخت و پیچیده قرآنی آورده شده، هر یک از طلاب باید فهرستی از کلمات مشکل و پیچیده قرآنی را یافته و نسبت به آن ها هرچند به طور نسبی تسلط پیدا کنند.
مسئول آموزش مدرسه علمیه سلیمانیه در ادامه با اشاره به ضرورت تهیه جدول تجزیه خاطر نشان کرد: هر یک از شما طلاب باید جدولی متشکل از کلمه، حروف اصلی، وزن اولیه، تغییرات صورت گرفته، وزن فعلی و معنا تهیه کرده و در این قالب هفتصد کلمه پیاده کنید تا مطالب به خوبی در ذهنتان تثبیت شود و از این طریق به قواعد صرفی مسلط شوید.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت تهیه کتب لغت از سوی طلاب در راستای کلمه شناسی و کلمه سازی، از طلاب خواست تا سرمایه خود را صرف کار فرهنگی کنند و خطاب به آنان، با بیان این که اگر بر مطلبی مسلط شوید نسبت به آن علاقه خاصی پیدا می کنید، توصیه کرد: با پیگیری برخی از سایت های حاوی مطالبی در این خصوص هر روز بر یافته های خود بیافزایید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.