حدیث عشق
. امام صادق(ع) : لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً. دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. /امالی طوسی ص303
سایت آیت الله العظمی خامنه ای سایت امام خمینی (ره)

نشست علمی «فلسفه علم نحو»

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، نشست علمی«فلسفه علم نحو» در مدرسه علمیه هراتی شهرستان تربت حیدریه با تدریس حجت الاسلام روح الله علوی فرد، استاد اعزامی سطخ 2 و 3 این مدرسه برگزار شد.
در ابتدا حجت الاسلام علوی فرد هدف از برگزاری نشست را دستیابی به تصویری روشنتر از هویت علم نحو، روش و منابع استدلال و همچنین مدل چینش مباحث نحوی دربرخی کتب رائج حوزه های علمیه به منظور ایجاد قدرت قضاوت بین نظرات و انسجام به ذهن دانست و گفت: در نخستین گامِ فراگیری علم، باید نگاه بیرونی به آن صورت گیرد که این نگاه با فلسفه ممکن است.
وی با بیان این که دربسیاری اوقات علم آموزان به آموختن ترتیبی مسائل از ابتدا تا انتها می پردازند بدون اینکه قبل از ورود به علم، جایگاه پیشینه مدل و منابع استدلال آن را تحلیل و ارزیابی کنند، تصریح کرد: این خود موجب آسیب می شود چرا که احساس نیاز به علم به طور شایسته پیدا نمی شود و این علم برای علم آموز بی خاصیت جلوه می کند.
استاد اعزامی سطح 2 و 3 مدرسه علمیه هراتی این شهرستان با بیان این که کلام ابزار انتقال مقصود و حکایتگر یا جلوه مقصود است، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر رایج ترین راه فهم حواس است؛ بنابراین باید مفاهیم و مقاصد را با ابزاری حسی منتقل نمود که راحت ترین راه آن استفاده از الفاظ است که در لباس گفتار یا نوشتار جلوه می کند و مطالعه الفاظ با دو هدف اصلی کسب مهارت تولید دقیق و مهارت فهم دقیق صورت می گیرد و آنچه که امروز در ادبیات حوزه های علمیه بیشتر مطرح است، پرداختن به ادبیات از بعد دوم است چراکه هدف و مقصود، فهم دینی است که در قالب متن به ما رسیده است.
حجت الاسلام علوی فرد با بیان این که کلام با در نظر گرفتن مولفه هایی از قبیل محتوا، ساختار، گوینده، شنونده، موقعیت و هدف دارای ابعاد گوناگون است، اظهار کرد: گاهی کلام از بعد تاثیرپذیری آن در مقام فهم بررسی می شود که از این جهت باید دید در اینصورت کلام چه مسئولیتی بر دوش ما می گذارد، منطوق و معانی اولیه آن بررسی شده و منظور و غرض سخن برداشت شود.
وی در ادامه با بیان این که نحو در حوزه مفهوم به بررسی کلام در اصل معنا و در گستره عموم به تک کلام می پردازد هرچند برخی موارد به روابط بین جملات نیز پرداخته شده، ابراز کرد: کلام زمانی شکل می گیرد که نسبتی تام بین اجزاء آن برقرار باشد.
استاد اعزامی سطح 2 و 3 مدرسه علمیه هراتی تربت حیدریه با بیان این که نحو علمی است که به تحلیل کلام می پردازد تا مسوولیت هریک از اجزاء و نحوه توزیع نقش و چینش اجزاء راتبیین کند، به انواع مدل های مباحث نحوی اشاره و خاطر نشان کرد: در نخستین مدل بحث های نحوی باید تعریف نقش ها و بعد لفظی ومفهومی آن ارائه شده اما در نوع و مدل دوم شرایط لازم برای پذیرش یک نقش و اشیائی که می توانند یک نقش را بپذیرند طرح و ارائه می شود.
حجت الاسلام علوی فرد در ادامه وجود جایگاه نقش و نحوه چینش اجزاء با تبیین ساختار پایه، ایجاد رابط های بین نقش ها همچون مباحث مفردات وحروف، بیان مباحث مربوط به نمادهای اعرابی نقش ها همچون اصناف اعراب اسم و نگاهی به ساختار مباحث نحوی در صمدیه و منطق آن را از دیگر مدل های مباحث نحوی برشمرد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.