حدیث عشق
. امام صادق(ع) : لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً. دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. /امالی طوسی ص303
سایت آیت الله العظمی خامنه ای سایت امام خمینی (ره)

رونمایی از کتاب استفتائات پزشکی

رونمایی از کتاب فاضل ارجمند حمید رضا  علیشاهی با  عنوان استفتائات پزشکی با همکاری و مشاوره مسولین  پژوهش  مدرسه علمیه هراتی

هیچ جامعه‌اى بى‌نیاز از پزشک نیست. امام صادق (ع) مى‌فرماید:

 " لا یستغنى اهل کل بلد عن ثلاثة ، یفزع الله [الیهم] فى امور دنیاهم و آخرتهم. فان عدموا ذلک کان همجاً- فقیه عالم ورع و امیرٌ خیّرٌ مطاع و طبیبٌ بصیر ثقة ... " 

"  اهل هیچ شهرى از سه چیز بى‌نیاز نیستند ، که در کارهاى دنیا و آخرتشان بدان [ها] پناه ببرند و اگر آن سه را از دست بدهند نادان و بى‌سرپناهند؛ فقیه و دین‌شناس که دانشمند و باتقوا باشد، فرمانروایى نیکوکار که دستوراتش اجرا شود و پزشکى که با بصیرت و مورد اطمینان باشد. "

به همین منظور، ما در این نوشته سعی داریم تا در حد توان خود به بیان احکام مربوط به پزشکان ، پژوهش در پزشکی ، درمان بیماران ، دندانپزشکی ، زنان و زایمان ، باروری مصنوعی و ... بپردازیم ؛ تا نگرانی این قشر محترم جامعه که نمیخواهند گرفتار انجام عملى که شرع مقدس به آن رضایت نمى‌دهد ، شوند ، مرتفع گردد .

انبیاء عظام بعد از آن که به امر الهى زمین را افتخار میزبانى دادند به بیان شریعت و مکتب خویش که از طرف خداوند مشخّص گردید مأمور گشته و تکالیف شرعى را براى امت خود بیان مى‌نمودند و با بعثت خجستۀ رسول گرامى اسلام (ص) این مهم را آن حضرت انجام مى‌داد و بعد از آن نیز امامان معصوم (علیهم السلام) به عنوان جانشینان آن رسول گرامى (ص) که منصوب من عند اللّه بودند به بیان احکام الهى پرداختند.

با شروع غیبت کبرى، این امر مهم به مراجع معظّم تقلید به عنوان نواب عامّ‌ امام زمان (عج) واگذار گردید و این بزرگان نیز در رساله‌هاى عملیه و کتب فقهى دیگر این وظیفۀ الهى را انجام دادند. اما در عصر حاضر با توجه به پیشرفت علم پزشکی و مسائل مستحدثۀ فراوانی که در این علم با آن روبرو هستیم و از طرفى نیاز روزافزون پزشکان و بیماران به دانستن احکام شرعى ، تدوین کتب مستقلّى در این رابطه را ضرورى مى‌نماید . بدین منظور نظرات فقیه عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمى گرامى قمى را در رابطۀ با مسائل مختلف شرعى در حوزه پزشکی که مورد سوال قرار گرفته شده است را جمع‌آورى کرده تا مورد استفاده عموم قرار گیرد.

امیدوارم این خدمت مورد توجه اولیاء دین به ویژه حضرت ولى عصر (عج) قرار گیرد.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.