حدیث عشق
. امام صادق(ع) : لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً. دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. /امالی طوسی ص303
سایت آیت الله العظمی خامنه ای سایت امام خمینی (ره)

تربیت‌طلبه‌اصلی‌ترین‌وظیفه‌اساتیدحوزه‌است

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، تأکید کرد: تربیت طلاب فاضل در سطوح مختلف تحصیلی یکی از رسالت‌های اساتید و مسئولان مدارس علمیه است.

آیت الله عصمتی، در حاشیه برگزاری امتحانات درس خارج حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری این حوزه، لازمه قوی و غنی بودن دروس سطح چهار را، ایجاد انگیزه در میان طلاب عنوان کرد و گفت: طلاب در این سطح تحصیلی باید خود را محتاج دانش زیادتر و بیشتر ببینند.

وی ادامه داد: طلاب پس از اینکه این نیاز را در وجود خود احساس کردند، برای ارتقاء تحصیلات به سراغ این دروس خواهند رفت و ازاین‌جهت رسالتی نیز بر دوش اساتید قرار دارد که می‌بایست علاوه بر بیان ارزش علم، از علوم متداول در موقعیت‌های مختلف استفاده کنند.

 استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، با استناد به حکمت ۴۵۷ نهج‌البلاغه که حضرت علی علیه‌السلام فرمودند:«وَ قَالَ مَنْهُومَانِ لَا یَشْبَعَانِ؛ طَالِبُ عِلْمٍ، وَ طَالِبُ دُنْیَا» گفت: طالب علم و طالب دنیا دو گروه گرسنه‌‌ای هستند که هیچگاه سیر نمی‌شوند، و طالب علم از شوق علم‌آموزی و کسب معرفت بیشتر هیچ‌گاه اشباع نخواهد شد.

آیت الله عصمتی با بیان نقش استاد در الگوبرداری طلاب از او به هویت‌بخشی اشاره کرد و گفت: یک استاد می‌بایست در موقعیت‌های مختلف از علوم خود استفاده کند، به‌گونه‌ای که طلبه درک کند، علم آموخته شده برای او مفید و کاربردی است و هر کجا برود ارزش و اعتبار دارد.

مدیر مدرسه علمیه هراتی تربت حیدریه، رسالت و وظیفه اصلی اساتید و مسئولان مدارس علمیه را، تربیت طلاب دانست و عنوان کرد: اساتید و مسئولان با برنامه‌ریزی صحیح باید بستر تربیت طلبه فاضل را در مدارس علمیه و سطوح مختلف فراهم کنند تا طلبه احساس نیاز به تحصیل را، در خود ببیند.



ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.