حدیث عشق
. امام صادق(ع) : لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً. دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. /امالی طوسی ص303
سایت آیت الله العظمی خامنه ای سایت امام خمینی (ره)

تاثیرگذاری‌جدی‌روحانیون‌برروی‌رزمندگان‌دفاع‌مقدس

مصاحبه اختصاصی خبرنگار حوزه مقاومت بسیج فاطمه الزهرا سلام الله علیها با حجت الاسلام علی اصغر قربانی استاد حوزه علمیه قم

استاد حوزه علمیه قم گفت: طلاب و روحانیون از ابتدای انقلاب نقش تأثیرگذاری در بسیج مردمی داشتند و اوج این تأثیرگذاری را می‌توان در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام علی اصغر قربانی در گفتگو با خبرنگار حوزه علمیه تربت حیدریه؛ اظهار داشت: روحانیون و طلاب در دو عرصه در زمان دفاع مقدس نقش برجسته و ممتازی داشت، یک عرصه پشت جبهه بود که روحانیت در ساعت‌های مختلف از جبهه پشتیبانی کرد و دیگری نیز عرصه خود جبهه بود که روحانیت در آنجا نقش بی‌بدیل و ممتازی را داشت.

وی تصریح کرد: اما نیرو سازی پشت جبهه یکی از عرصه‌هایی است که روحانیت نقش آفرینی کرد، محل این نیروسازی عمده‌اش مساجد، نماز جمعه‌ها، هیئت‌ها و محافل و مجالسی از این قبیل بود که روحانیت حضور داشت.

قربانی یادآورشد: روحانیون بسیجی در مساجد آخرین اخبار جبهه رو به اطلاع مردم می‌رساندند، آخرین سخنان، نظرات و منویات امام را برای مردم تشریح و تبیین و جبهه را تحلیل و وضعیت دشمن را تجزیه و تحلیل می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: روحانیون همچنین وضعیت خطیر جبهه و اینکه به نقطه حساسی رسیده یا عملیاتی در پیش هست را به اطلاع مردم و جوان‌ها می‌رساندند و از زبان روحانیت آگاهی پیدا می‌کردند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس با توجه به آن غیرت دینی و مذهبی که در وجودشان بود خود به خود بسیج می‌شدند.

قربانی بیان کرد: عرصه و ساحت دیگری که روحانیت داشت، حمایت‌های لجستیکی از جبهه بود، پشتیبانی از نیازمندی‌های رزمندگان اسلام را اطلاع می‌دادند، این‌ها سراغ مردم می‌رفتند و آنچه که رزمندگان اسلام نیاز داشتند را سفارش می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: نقش مهم دیگر روحانیت تامین مالی بود و بر همین اساس کمک‌های مردمی را جذب می‌کردند، من خودم یادم هست در مدرسه فیضیه هنگام شهریه وقت شهریه یک آقایی بود به نام سجادی، می‌نشست و این پول‌هایی را که طلبه‌ها می‌دادندجمع آوری می‌کردند.

قربانی افزود: یکی دیگر از کارهایی که روحانیت و طلاب داشتند تشییع پیکرهای مطهر شهدا بود و این یکی دیگر از اون ساحت هایی که بسیار نیروساز بود و روحانیت در اینجا نقش شهدا، مقام و جایگاه شهدا را برای مردم تبیین می کردند و این باعث بسیج مردم در جبهه‌ها می‌شد.

وی اظهار کرد: وظیفه اصلی و ذاتی روحانیت تبلیغ است و در همین لباس در محل‌های تجمع رزمندگان اسلام با دعای کمیل، دعای ندبه، زیارت عاشورا و تبیین معارف، تفسیر قرآن و نهج البلاغه سخنرانی و بیان احادیث نیروها را حفظ و آماده نگه می‌داشتند، به انها انگیزه و به شبهاتشان پاسخ می‌دادند 

نماینده مجمع طلاب تربتی مقیم قم تاکید کرد: در کنار همه این موارد یک نقش بسیار اساسی که روحانیت داشت، روحیه بخشی به رزمندگان بود، وقتی که رزمندگان یک عمامه به سری را در کنار خودشان می‌دیدند خودشون ابراز می‌کردند چنان روحیه‌ای می‌گیرند که از یک گردان تانک می‌گیرند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.