حدیث عشق
. امام صادق(ع) : لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً. دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو. /امالی طوسی ص303
سایت آیت الله العظمی خامنه ای سایت امام خمینی (ره)

برخی از فعالیت های واحد رایانه

ماهیت واحد رایانه مدرسه   

محلی است که طلاب واساتید محترم برای کارهای علمی (آموزشی ، پژوهشی) خود بدانجا مراجعه کرده ودر محیطی آرام به فعالیت های علمی پژوهشی خود می پردازند. به منظور ساماندهی به سیستم ها و رسیدگی به امور رایانه ای مراجعین محترم و هر چه بهتر انجام شدن امور فردی به عنوان مسئول واحد رایانه، جذب نموده و امور این واحد را به ایشان محول نموده ایم.

 از جمله فعالیهای این واحد تشکیل پرونده دیجیتالی برای طلاب بوده که با هماهنگی به عمل آمده با مدیریت و واحد آموزش و اساتید محترم ، تصمیم بر آن شد که فعالیت های پژوهشی طلاب (اعم از خلاصه برداری ، ارجاع به منابع هم سطح ، مقالات و....) به این واحد ارجاع شود واسکن کارهای پژوهشی انجام شده و در پرونده هریک از طلاب ، ثبت ونگهداری شود .

 همچنین این واحد بصورت دائمی ، نسبت به نصب و به روز بودن آنتی ویروسها و برخی برنامه های عمومی رایانه ای در همه سیستم های مدرسه ، فعال وپیگیر است. ونیز فعالیت های مربوط به بانک صوتی ومتنی و نرم افزار را بر عهده دارد. 

فعالیت های مهارتی دیگری نیز از جمله  برگزاری کارگاه های آموزش  رایانه و ورد و .... در این مکان انجام می شود .

فعالیت های واحد رایانه مدرسه :

1.ایجاد سیستم تحت شبکه نرم افزارهای نور باحدود یکصد وپنجاه نرم افزار ( در شاخه های مختلف علوم اسلامی)
2.ترغیب طلاب واساتید به نگارش(خلاصه نویسی ،مقاله،کتاب وپایان نامه)
3. ایجاد و راه اندازی بانک صوت                                                      

بانک صوت مدرسه دارای تمامی دروس رسمی پایه های یک تا 10 با تدریس اساتید مطرح کشوری وبرخی از اساتید مدرسه می باشد.

4. ایجاد وراه اندازی کانال پژوهش

به منظور اطلاع رسانی برنامه های واحدپژوهش به طلاب مدرسه کانال واحد پژوهش در پیام رسان داخلی سروش راه اندازی شد که اکنون قریب به 300 نفر از بین طلاب و روحانیون شهرستان عضو دارد.

5-راه اندازی ماهنامه مختص مدرسه

به منظور آشنایی طلاب و کادر سازی از بین طلاب مدرسه برای تدوین و راه اندازی نشریه علمی مدرسه در گام نخست ماهنامه هراتی را راه اندازی نموده و اکنون قریب به 6 نفر از طلاب در تهیه و نشر آن همکاری می نمایند و اکنون 4 نسخه از این ماهنامه تهیه و به دو صورت الکترونیکی و نسخه چاپی در دسترس علاقمندان قرار دارد. انشالله به زودی نشریه مدرسه نیز راه اندازی خواهد شد.

ماهنامه هراتی که اکنون به صورت ماهانه تهیه و چاپ می شود رنگ و بوی نشریه علمی به خود گرفته و سعی شده است در بسیاری از صفحات آن مطالب ارزنده علمی پژوهشی ارائه گردد. 

فهرست مطالب این ماهنامه که اکنون در سطح حوزه علمیه شهرستان شناحته شده است عبارتند از:

1.معرفی شهدا روحانی شهرستان

شهرستان تربت حیدریه که پیشتاز در انقلاب اسلامی در سطح کشور است دارای 29 شهید روحانی و طلبه می باشد. که واحد پژوهش مدرسه با همکاری بنیاد شهید شهرستان مختصری از زندگینامه این عزیزان تهیه و جهت معرفی آنها به نسل جوان از طلاب در هر نسخه از ماهنامه مدرسه به زندگینامه یکی از این شهدای گرانقدر می پردازد. 

2.معرفی علمای شهرستان

حوزه تربت حیدریه دارای قدمتی بیش از 300 سال است که در این راستا علما و فرزانگان بسیاری را تربیت و تحویل جامعه علمی فرهنگی کشور داده است علمای عاملی همچون آخوند ملاعباس تربتی که از مفاخر این شهرستان بوده اند. از همین رو و در راستای معرفی این فرزانگان و الگو گیری از زندگی سراسر نور ایشان در این صفحه از ماهنامه به معرفی یکی از عالمان برجسته شهرستان می پردازیم.   

3.مطلب علمی از یکی از طلاب موفق مدرسه

در این صفحه به مطالب طلاب موفق پرداخته می شود تا با چاپ مطالب انگیزه فعالیت و موفقیت برای دیگر طلاب مستعد ایجاد شود تا استعداد های بالقوه ایشان بالفعل و به منصه ظهور برسد.

4.مطالب و تحلیل های سیاسی روز با توجه به سخنان رهبری معظم انقلاب(زید عزه)

در راستای تربیت طلاب مستعد و آگاه در تراز انقلاب اسلامی در این بخش مسائل سیاسی روز با توجه به سخنان مقام معظم رهبری(حفظه الله) تهیه و تبیین می شود.

5.مطالب علمی پژوهشی

در این صفحه اهم مطالب پژوهشی در موضوعاتی همچون اهمیت تحقیق و پژوهش و بایسته های پژوهش موفق و.... جمع آوری شده و ارائه می گردد.

6.مقاله مناسبتی

در این صفحه با توجه به مناسبت های مختلف در طول ماه مقاله ای کوتاه آماده شده و اراه می گردد.این صفحه با همکاری با واحد فرهنگی تنظیم می گردد.

7.معرفی کتب حوزوی

در این صفحه کتاب های مهم بزرگان از علمای شیعه همچون کافی مرحوم کلینی و من لایحضر مرحوم صدوق و ..... جهت آشنایی طلاب با کتاب و مولف آن معرفی می شود.

8.رویداد های و فعالیت های واحد های مختلف مدرسه در قالب گزارش تصویری

این صفحه گزارشی تصویری از فعالیت هایی واحدهای مختلف مدرسه است که به جهت اطلاع طلاب از فعالیت های صورت گرفته در مدرسه در نظر گرفته شده است.

6.اطلاع رسانی فراخوان های مختلف در مدرسه

در راستای اطلاع رسانی جشنواره ها و همایش های مختلف پژوهشی در سطح کشور واحد پژوهش سعی نموده تمامی فراخوان ها و همایش ها را رصد کند و بروشور آن را در تابلو اعلانات و کانال واحد پژوهش بگذارد تا طلاب علاقمند بتوانند در این فعالیت های پژوهشی نیز شرکت نمایند.

7.راه اندازی بانک سوالات امتحانی

در راستای آشنایی طلاب با سوالات امتحانی آخر ترم که طرح آن توسط کارشناسان مرکز مدیریت است، در این واحد بانک سوالات از پایه یک تا ده طراحی و اجرایی شد.

8.ارائه بیش از 1500 موضوع مقاله

در جهت تسهیل در امر انتخاب موضوع مقاله های ترمی طلاب واحد پژوهش مدرسه بانک موضوع مقاله را طراحی و راه اندازی نموده که در آن بیش از 1500 موضوع فقهی، اصولی، اعتقادی و... بارگذاری شده است.

9. ایجاد بروشورهای مناسبتی در مناسبات مختلف

به منظور آشنایی و توجه طلاب به موضوعات مختلف علمی پژوهشی، بروشور هایی در مناسبت های مختلف از جمله هفته پژوهش، و ایام غدیرو.. توسط واحد پژوهش طراحی و ارائه شد.

10. به روز رسانی  نرم افزارهای موجود وسیستم های رایانه

با توجه به وجود نرم افزار های مختلف علوم اسلامی در واحد پژوهش مدرسه از سال های گذشته، اکنون که نسخه های جدید نرم افزار ها با قابلیت های بیشتری توسط شرکت مربوطه به بازار  عرضه شده است، با همکاری مدیریت محترم نسخه های قدیمی را به شرکت تحویل و با نسخه های جدید تعویض و جایگزین نموده ایم. 

11.ایجاد هیئت تحریریه برای نشریه مدرسه

در جهت راه اندازی نشریه علمی تخصصی مدرسه نیازمند به هیئت تحریریه هستیم که با رایزنی با مدیریت محترم مدرسه تعدادی از اساتید برای این امر پیشنهاد شده اند که برخی خارج از استان می باشند که در حال رایزنی جهت همکاری ایشان در  این امر می باشیم.

12.همکاری با نهاد های مختلف

واحد پژوهش مدرسه در جهت همکاری و وحدت رویه با سایر واحد های مدرسه و نیز با سایر مسئولین پژوهش مدارس سطح شهرستان جلسات هم اندیشی برگزار نموده است. ونیز با معاونت پژوهش دانشگاههای شهرستان جلساتی برگزار شد که حاصل آن برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان بوده است.

13. اختصاص فضایی حدودا 50متری جهت تفکیک واحد رایانه

14.اختصاص میز مخصوص رایانه جهت تسهیل امور پژوهشی طلاب

15.تهیه کلیپ های مختلف پژوهشی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.