به گزارش خبرنگار مدرسه علمیه هراتی ؛ حجتالاسلام نوائی صبح امروز در جمع طلاب و روحانیون مدرسه علمیه هراتی تربتحیدریه اظهار کرد: امام راحل علیه جریان کلیت استکبار و استعمار انقلاب کرد و این را با تکیه بر نهاد روحانیت انجام داد و اگر روحانیت نبود و شاگردانی همچون شهید مطهری، بهشتی، باهنر، صدوقی، مقام معظم رهبری پرورش نمیداد شاید موفقیت چندانی در متلاشی کردن نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی بدست نمیآورد.
وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) پس از دورانها هجمه در قالب یک مرامنامه اسلام را حیات بخشید و نظام اسلامی را تأسیس و در نهایت سه ماه و چند روز مانده به رحلت خود در سوم اسفند ۶۷ یک منشور برای حوزههای علمیه صادر کرد.
نوائی در تشریح معنای منشور گفت: منشور به معنای اعلامیه کاربردی و توضیحات تبیین کننده برای راه آینده و پیام برانگیزنده و شور آفربنی است که امام راحل به حوزههای علمیه، مراجع و علما و مدرسین و طلاب و روحانیون صادر کردند.
مدرس سطوح عالی حوزههای علمیه خراسان افزود: امام مسیر و الزامات حرکت آینده را برای روحانیت بیان کردند، البته این منشور بازخوانی و خوانش نیست و این بدان خاطر است که کلیدواژهها و سرفصلها و ابهامات و بایدها و نبایدها، روشها و راهبردها در این منشور آمده که حداقل دو جلسه باید نکات کلیدی توضیح داده شود و ۲۰ جلسه نیز بحث نیز لازم دارد.
وی با بیان اینکه این منشور ۶ محور اساسی دارد، گفت: محور اول تبیین نقش علمی، تربیتی، فقاهتی، معارفی، عملی و سیاسی علما در طول تاریخ اسلام از زمان غیبت تاکنون است و از خدمات روحانیت در این منشور بیان شدهاست.
نوائی اظهار کرد: امام در این قسمت به نکات راهبردی فراوان اشاره کرده که در دوران سخت تاریخی که حکومتها با روحانیت مخالف بودند و آنها را مانع میدیدید، اما با همین وجود در این دوران منابعی از روحانیت تولید شده از جمله شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسی که غنای علمی حوزههای علمیه را رقم زدهاست.
مدرس سطوح عالی حوزههای علمیه خراسان از شیوه رایج در حوزههای اجتهادی و روششناسی اجتهادی، نیروسازی حوزههای علمیه که تربیت نیرو را بازپروری کردند، ملجٱ و وپناهگاه مردم، پیشقراولی روحانیت در نهضتها و مجاهدت علمیروحانیت که شهید پرور است و در انقلاب اسلامی ایران این موضوع نیز به اثبات رسانده را از دیگر نکات کلیدی در این محور یاد کرد.
نوائی به بخش دوم این منشور اشاره کرد و افزود: تلاش استعمار در شکستن چهره روحانیت به کمک متحجرین و لیبرالها و روشنفکرنماها بود، در شرایطی که استعمار میداند روحانیت بویژه در مناسبتهای مذهبی و ملی پایگاه مردمیدارد و با گرایش به مردم فعالیت میکند به دنبال حذف این قشر میرود.
وی اضافه کرد: استعمار از روحانیت ضربه خورد، از جریان تنباکو که با یک خط روحانیت، انگلیسیها را مردم از کشور بیرون کردند تا جنبش مشروطیت که در نهایت شیخ فضل الله نوری را به دار آویختند و همه این اتفاقات توسط متحجرین و لیبرالها رخ داد.
مدرس سطوح عالی حوزههای علمیه خراسان در تشریح خصوصیات متحجرین گفت: متحجرین کسانی هستند که خودشان حرکت نمیکنند و خود را به حجر زدن و سنگنما شدن میپندارند و دشمن بیدار این سنگ را برمیدارد و به سر کسی دیگر پرتاب میکند، متحجرینی که امروز حتی در حوزههای علمیه در چهره عالم و فقیه هم هستند که با اصل ولایت فقیه و سیاست و اسلام نیز مخالفند.
وی اضافه کرد: متحجرینی که باسیاست و انقلابی گری و علیه استکبار و استعمار فریاد زدن مخالفند و حتی اعلام میکنند امریکا از انگلیس هم بهتر است، از طرفی لیبرالها یعنی افراد آزاد اندیش از قید مذهب و سنت و قداست نیز به دنبال حذف روحانیت بوده و هستند.
نوائی در پیوند با این موضوع گفت: این افراد راه خدعه و نیرنگ و مبارزه و در نهایت نفوذ را در پیش میگیرند و یکی از راهبردهایشان هم شعار جدایی دین از سیاست بود که در برخی جاها نیز متاسفانه موفق بود، در عین حال این حربه در روحانیت کارساز شده و ورود روحانیون به سیاست را منع میکردند، اما امام از سال ۴۲ تلاش کردند که این موضوع را از اذهان خارج کنند و بقبولانند که همه دنیای اسلام سیاست است و سیاسی اندیشی و ورود به عرصه سیاست یک ضرورت است.
مدرس سطوح عالی حوزههای علمیه خراسان، مبارزه با تحجرگرایی و عناصر وابسته، کارنامه انقلاب، جنگ و روحانیت، روش اجتهاد حکومتی و سیاسی و تمدنی، حرکت آینده انقلاب و نقش انقلابی روحانیت را چهار بخش دیگر منشور امام خمینی (ره) خطاب به روحانیت را عنوان کرد.